SEO tip: een banaan op je website

seo call to actionBezoekers op je website hebben meestal een duidelijk doel. Ze hebben echt geen tijd voor een speurtocht, dus zorg dat die toptaak direct te vinden is met een dikke vette knop en verbeter zo je leesbaarheid.

Die knop heet ook wel de banaan. Het is een button, knop of link die zó opvalt, dat je er wel op moet klikken. Als je je bezoekers zou vergelijken met aapjes, is de banaan het enige wat ze zien en wat ze willen. De rest is totaal onbelangrijk. Wees niet bezorgd dat de banaan te schreeuwerig is, want bezoekers willen graag dat je ze de juiste kant op stuurt.

Eén banaan is genoeg
Wat gebeurt er met aapjes als ze meerdere bananen zien en er maar één mogen kiezen? Dat geeft keuzestress. Zorg dus dat iedere pagina maar één banaan heeft. Als er meerdere taken op een website belangrijk zijn, kun je die ook op laten vallen. Maar er moet er één duidelijk de belangrijkste zijn. Ieder pagina kan trouwens wel een andere banaan hebben.

De ideale banaan
Hoe de ideale banaan eruitziet, verschilt per website. Maar over het algemeen heeft een banaan:

  • een korte, actieve tekst.
  • een opvallende kleur die contrasteert met de kleuren van de website. Oranje is de perfecte buttonkleur.
  • genoeg witruimte om zich heen.
  • ronde hoeken. Echt waar, ronde hoeken wijzen naar binnen en dus naar de boodschap en bovendien zijn ronde hoeken gemakkelijker te zien voor je ogen. Met scherpe hoeken hebben je ogen meer moeite en scherpe punten zien we bovendien als waarschuwing.

seo button oranjeOp Bol.com is het duidelijk wat je moet doen: het boek in het winkelwagentje deponeren. 

Welke actie?
Er zijn heel veel acties op je website die je in een banaan kunt zetten. Denk aan:

Bestellen – Verzenden – Reserveren – Opslaan – Downloaden – Openen – Aanvragen – Inschrijven – Abonneren

Lees meer over SEO:
> Zo voorkom je dat je bezoekers verdwalen
> Waarom het goed is dat er over jouw website wordt gepraat
> De juiste zoekwoorden vind je zo